Monday, May 21, 2012

Trådlösa nätverk en stor hälsorisk


Debatt
Efter bara cirka en månads användning av Rakel fick jag utslag i ansiktet, hudsjukdomen Rosacea, skriver debattören. ARKIVBILD: Fredrik Persson/SCANPIX
Foto: FREDRIK PERSSON / SCANPIX

Trådlösa nätverk en stor hälsorisk

Att som Strålsäkerhetsmyndigheten gör, hävda att nivåerna är så låga från trådlösa nätverk att de inte påverkar människors hälsa, är att blunda för fakta. Det skriver Roger Carlström, polisinspektör, Polisområde Södra Skåne i ett svar till Adam Lagerqvist, NT-debatt, 5/5.

Jag som skriver detta heter Roger Carlström. Jag är 47 år gammal och jobbar som yttre befäl vid polisen i Södra Skåne. Jag ska berätta om mina erfarenheter av trådlösa nätverk.
Under 2007 fick polisen ett nytt omdebatterat mobilt radiokommunikationssystem som heter Rakel. När det infördes, trots motstånd för att hälsoriskerna inte var utredda ordentligt, hade det redan funnits i flera år i England. Där hade poliser fått kraftiga hälsoproblem, bland annat sömnproblem, hudutslag, cancer.
Efter bara cirka en månads användning av Rakel fick jag utslag i ansiktet, hudsjukdomen Rosacea. Jag fick också kraftiga sömnproblem. Jag kunde vara vaken två dygn. Vissa veckor sov jag bara sammanlagt tio timmar, fördelade i småportioner. När jag hade många fridagar eller semester kom sömnen tillbaka ganska snabbt och utslagen försvann nästan helt. Men när jag började jobba igen kom de gamla symtomen tillbaka direkt.
Mina chefer såg sambandet mellan exponering för radiosystemet och mina hudutslag och de såg till att jag fick börja en kontorstjänst utan Rakelexponering. Mina utslag och sömnproblem försvann direkt.
Men vid ett vikariat på en polisstation i Malmö återkom hudutslagen. Intill min arbetsplats fanns länskommunikationscentralen, där all radiotrafik till och från polisbilar leds. Där fanns även en mängd trådlösa dect-telefoner. Jag tvingades gå tillbaks till min gamla tjänst. Utslagen försvann omgående.
Men hösten 2011 blossade hudutslagen upp igen. Jag började undersöka vad som kunde vara orsaken. Intill polisens lokaler hade en utbildningsverksamhet precis startats upp i lokaler som tidigare stått tomma. Utbildningen bedrevs via datorer med trådlös uppkoppling. Strålningen från en router nådde svagt in i mitt rum. Med en laptop mätte jag signalstyrkan och i det rum där kontakten tappades fick jag flytta in och problemen försvann direkt.
Men så i december 2011 blev jag svårt sjuk och togs in på sjukhus. Där opererades en stor tumör i min hjärna bort. Jag vet att såväl tumören som hudutslagen orsakades av strålning från Rakel och trådlösa nätverk. För dig som inte kan de tekniska detaljerna kan jag berätta att strålningen från polisens radiosystem, ett trådlöst nätverk eller en trådlös telefon fungerar på likartat sätt och är lika farliga. Därför är mitt råd att inte installera trådlöst nätverk, vare sig hemma, i skolor eller på arbetsplatserna. Koppla i stället ihop enheterna med vanlig nätverkskabel. Då fås dessutom en stabilare och snabbare uppkoppling.
Att som Strålsäkerhetsmyndigheten gör, hävda att nivåerna är så låga från trådlösa nätverk att de inte påverkar människors hälsa, är att blunda för fakta. Redan nu har både elever och lärare på skolor där utbildning bedrivs via trådlösa nätverk och datorer/läsplattor fått kraftiga symtom. Dessutom är undersökningarna de hänvisar till bara gjorda för att se omedelbara effekter, inte skador på sikt eller biologiska skador. Europarådet avråder i resolution 1815 från att använda trådlösa datanätverk i skolor på grund av hälsoriskerna.
 
ROGER CARLSTRÖM polisinspektör, Polisområde Södra Skåne
http://www.nt.se/debatt/default.aspx?articleid=7682933


Google Translate


Wireless networks a major health risk

That which makes the Radiation Safety, argue that the levels are so low from the wireless network that they do not affect human health, is to ignore the facts. This was written by Roger Carlstrom, Police, Police in Southern Skåne in a reply to Adam Lagerqvist, NT debate, 5/5.


I who write this name is Roger Carlstrom. I am 47 years old and am an external officer at the police in southern Scania. I'll tell you about my experience with wireless networks.


In 2007, police received a new controversial mobile radio communication system called Rachel. When it was introduced, despite opposition to the health risks were not investigated properly, it had already existed for years in England. There, police officers received severe health problems, including sleep problems, skin rashes, cancer.


After only about a month's use of Rachel, I had rashes on the face, skin disease rosacea. I also had severe sleep problems. I could be awake for two days. Some weeks I only slept a total of ten hours, divided in small portions. When I had many days off or vacations sleep came back pretty quickly and the rash disappeared almost completely. But when I started working again came the old symptoms returned immediately.


My managers saw the connection between exposure to radio system and my rash, and they made sure that I had to start an office service without Rachel exposure. My rashes and sleep problems disappeared immediately.


But when a temp job at a police station in Malmo returned rash. Next to my work place was the county communications center, where all radio traffic to and from police cars headed. There were also a number of cordless DECT phones. I had to go back to my old service. The rash disappeared promptly.


But the fall of 2011 the rash flared up again. I began to investigate what could be the cause. Adjacent to the police premises had a training activity, just started up in the former premises stood empty. The training was conducted through computers with wireless connectivity. The radiation from a router reached slightly into my room. With a laptop, I measured the signal strength and the room where the contact was lost, I had to move in and the problems disappeared immediately.


But then in December 2011, I became very ill and was hospitalized. It operated on a large tumor in my brain away. I know that both the tumor as the rash was caused by radiation from Rachel and wireless networks.For those who can not be the technical details, I can tell you that the radiation from the police radio system, a wireless network or a cordless phone works similarly and is equally dangerous. Therefore, my advice not to install wireless networks, whether at home, in schools or workplaces. Relax in place the devices with standard network. Then, the further a more stable and faster connection.


That which makes the Radiation Safety, argue that the levels are so low from the wireless network that they do not affect human health, is to ignore the facts. Already, both students and teachers at schools where education is carried out through wireless networks and computers / e-readers with severe symptoms. In addition, the studies they refer only made to see immediate effects, not damage the long term, biological damage. Council of Europe does not recommend the Resolution 1815 from using wireless data networks in schools because of health risks.
 
ROGER CARLSTRÖM Police Commander, Police in Southern Skåne

No comments:

Post a Comment